Çocukların okuyacakları kitapların içerik ve yazı dili açısından sahip olması gereken bazı özellikler vardır.
Bu özellikleri şu şekilde özetleyebiliriz:
• Dil ve anlatım yalın ve kavramlar açık olmalıdır. Ağdalı olmayan bir dil tercih edilmelidir.
• Anlatımlarda çocukların yaş ve yaşam düzeylerine uygun kavramlar kullanılmalıdır.
• İlk sınıflarda uzun tümce ve paragraflardan kaçınılmalıdır.
• Türk Dil Kurumu'nun yazım kuralları ve noktalama işaretlerine uygun olmalıdır.
• Soyut sözcüklerden çok çocuğa tarif edilebilecek somut sözcükler tercih edilmeli.
• Argo sözcükler kullanılmamalıdır.
• Konular ilgi çekici biçimde sunulmalı, eğlendirici ve düşündürücü olmalıdır.
• Kitapta yenilikçi, yaratıcı, eleştirici, özgür düşünceli insanlar model olarak sunulmalıdır.
• Yurt, ulus sevgisi ve ulusal değerler işlenmelidir.
• Kitaplarda yeni kahramanlar gibi, kültürel genlerimizin yüklü olduğu eski kahramanlardan da yararlanılmalıdır (Dede Korkut hikâyelerindeki kahramanlar, Nasrettin Hoca,
Köroğlu, Karacaoğlan, Yunus Emre, Keloğlan gibi).
• Mizah duygusuna yer verilmelidir. Mizah içeren öykü kitapları, karikatür ya da eğlenceli dergiler okuyan çocuklar pozitif bakış açısıyla birlikte, girişken olma özelliği de ediniyorlar. Okumayı sevmeyen ya da okuma hızı düşük olan çocuklar, mizah içerikli kitapları okuduklarında, konsantrasyon yeteneği kazanabileceklerinden okuma alışkanlıkları da gelişmektedir.
• Kitabın içeriği çocuğun güven, sevgi, iyilik, güzellik, cesaret, hoşgörü, sorumluluk gibi duygularının gelişmesine yardımcı olmalıdır.
• Yalnız kalamama, karanlıktan korkma, hayvanlara yaklaşamama, tırnak yeme, gerçek dışı olayların varlığına inanma ve alt ıslatma gibi olumsuz davranışları içermemelidir.
• Konular hareketli bir biçimde işlenmeli, olay hızla gelişmelidir. Uzun betimlemeler ve ruh çözümlemeleri sıkıcı olacağından kaçınılmalıdır.
• Ana düşüncesi belirsiz ve değişik yorumlara açık yapıtlar, çocuklarda ikilem ve yanlış anlamalara neden olacağından, kitabın ana düşüncesinin açık ve net olması sağlanmalıdır.