Gönderen Konu: Bir çocuğa Anadili haricinde ikinci dili öğretmek için ideal yaş ne zamandır.?  (Okunma sayısı 261 defa)

Mayıs 13, 2020, 11:01:52 ös

manager

  • Administrator
  • Sr. Member
  • *****
  • İleti: 322
    • Profili Görüntüle
Literatürde ikinci dili ideal öğrenme yaşı oldukça tartışmalı bir konudur. Bu konudaki en yaygın ve kabul gören görüş ise “Kritik Dönem Hipotezidir (The Critical Period Hypothesis). Bu hipotez ilk olarak Nörolinguist Penfield ve Roberts (1959) tarafından, daha sonra ise Lenneberg (1967) tarafından ortaya konmuştur.

Daha sonra yapılan araştırmalarda bu görüşü desteklemiştir (Johnson, 1992; Johnson & Newport, 1989; Oyama, 1976; Patkowski, 1980, 1994). Bu görüşe göre ikinci dili öğrenmek için kritik bir dönem vardır. Bu dönemden sonra ikinci dili öğrenmek imkânsız değildir. Fakat ikinci dili aynı yetkinlikle öğrenmekte mümkün değildir.

Bu görüşün temeli beyin gelişimine dayanmaktadır. Beyin 2 yaştan önce tam gelişmediği için ve ergenlikten sonra ise beyin fazla olgunlaştığı, sağ ve sol beyin gelişimini tamamladığı ve beyinin şekillenebilirliği azaldığı için ideal dönemin 2 yaş ile ergenlik dönemine kadar olduğu vurgulanıyor. Bu yaş aralığı ile farklı görüşlerde vardır. Krashen’e (1973) göre kritik dönem 2 yaştan 5 yaşına kadar, Pinker’e (1994) göre 6 yaşına kadardır, Johnson and Newport (1989, 1991) 15 yaşına kadardır. Kısacası araştırmalar beyin gelişimi ve öğrenme teorileri bakımında ikinci dili öğrenmedeki yetkinliğin yaş artıkça düştüğünü savunuyor. İkinci bir dil için en ideal yaş erken çocukluk ile ön ergenlik dönemi yani 4- 12 yaş arasıdır. Bir çocuk ne kadar erken ikinci dile maruz kalırsa o kadar kolay öğrenir ve akıcı bir şekilde ikinci dili kullanır.

Henüz konuşmaya başlamamış bir bebekle iki dille iletişime geçmek çocuğun dil gelişimi açısından zararlı olur mu? Konuşmasını geciktirir mi?

Anne ve babası farklı ana dillere sahip çocukların doğumdan itibaren iki dile maruz kalmasının hiçbir zararı yoktur. Önceden ikinci dilli öğrenmenin çocuğun kafasını karıştırdığı, diğer gelişim alanlarını da yavaşlattığı gibi bazı yanlış inanışlar vardı.
Diğer taraftan iki dilli (bilingual) çocukların bilişsel becerileri daha gelişmiştir ve daha kolay bir göreve konsantre olabilir ve akademik olarak ta daha başarılıdırlar.

Bu çocuklar iki dili kendiliğinden öğrenirler. Dili öğrenmek için özel bir çaba harcamazlar. Araştırmalar 5 yaşından önce ikinci dile maruz kalmanın beyinin dili öğrenme mekanizması açısından daha doğal bir süreçte gerçekleştiğini vurguluyor. Bu çocuklar beyinlerine iki dili de kodluyor ve iki dil arasında kendiliğinden geçiş yapabiliyor.

Diğer taraftan bu kodlama sürecinden dolayı bu çocukların konuşmaya başlaması biraz daha geç olabilir ama bu endişe edilecek bir durum değil, tam tersine doğal bir süreçtir.
« Son Düzenleme: Şubat 27, 2021, 07:22:36 ös Gönderen: manager »

Nisan 18, 2021, 04:45:03 ööYanıtla #1

_erk

  • Newbie
  • *
  • İleti: 16
    • Profili Görüntüle
Araştırma daha erken yaşta konuşan çocukların daha geniş kelime haznesi olduğunu gösterir. Şaşırmayın, aileleri onlarla daha fazla konuşuyor.
Çocukların beyni kavrama anıyla gelişme gösterir. Çocuk doğduğunda, nefes alması, görmesi ve odaklanması için sert tellidir. Bu sert telli olmaya rağmen, çocuğun binlerce, milyonlarca, milyarlarca, trilyonlarca bağlanmamış beyin hücresi vardır. Siz bağlanmamış beyin hücresiyle bir şey yapamazsınız, bunun yolu yoktur.
Dil çok karmaşık bir fonksiyondur. Herhangi bir hesap makinesi en karmaşık matematiği çözebilir fakat dünyada akıcı insan dilini üretebilecek bir bilgisayar yoktur, çünkü insan dili çok karmaşıktır. Hepsi masum seslerle başlar, ses bilimi. Çocuklar herhangi bir sesi kavrama, kullanma ve tanımlama yeteneğiyle doğarlar. 4 aydan başlayarak, sesleri ana dillerine doğru kısıtlamaya başlarlar, ardından bu ses şekillerinin ve seslerin sistemde organize olduğu fonoloji olur.
Çocukların beyinleri bu bağlantıları şekillendirmeye 7 yaşına kadar devam eder.
 
1989 tarihli, Çin ve Kore’den ABD’ye gelen 3-39 yaş arası göçmenler üzerinde yaptıkları dilbilgisi yeterliği üzerine olan çalışmalarının temeli, 3-7 yaş arası gelenlerin ana dili gibi dilbilgisine sahip olduklarını gösterdi. 8-10 yaş arası olanla çok iyi değildi fakat 11 yaş üstü olanlardan iyiydi; 11 yaş üstülerin ikinci dil öğrenmeleri yetişkinlerin öğrenmelerine paralellik gösteriyordu.